Jaké zásady dodržovat při bezlepkovém stravování?

Pokud je nám sdělena diagnóza celiakie, často nás zaskočí, že od teď, opravdu ihned, je potřeba dodržovat striktní, celoživotní bezlepkovou dietu.

Ale jak to udělat? Co jíst? Co vařit? Kde se stravovat?

Nebojte se, není to tak těžké, jak to vypadá. Většina jídel se dá uvařit či připravit podle lepkových receptu jen s výměnou ingrediencí za bezlepkové. Na trhu také existuje nespočet kuchařek a internetových stránek s bezlepkovými recepty. Přitom je potřeba dodržovat pár zásad.

  1. Naprosto a navždy vyloučit ze stravy lepek obsahující obiloviny: pšenice, ječmen, žito a oves. Tyto suroviny se nesmějí používat a konzumovat v žádné formě, ani v žádném množství při bezlepkové dietě. Proto si na začátku vyčleňte dostatek času na nákupy. U každé potraviny je potřeba důkladně číst složení.
  2. Zaměřte se na přirozeně bezlepkové potraviny – kukuřici, brambory, rýži, ovoce, zeleninu, luštěniny, maso a další.
  3. Pokud je ve složení škrob nebo modifikovaný škrob- můžete výrobek použít. Pokud by škrob použitý ve výrobku obsahoval lepek, musel by být uvedený – např. „obsahuje pšeničný škrob“ (pšenice = lepek).
  4. Pokud si nejste jistí, raději se potravině/surovině/jídlu vyhněte.
  5. Projděte si doma veškeré potraviny a vylučte pro sebe (nebo pro člena rodiny, který musí dodržovat bezlepkovou dietu) všechny lepkové potraviny. Je fajn si vyčlenit třeba šuplík nebo skříňku na bezlepkové suroviny/potraviny. Nahraďte veškeré lepkové mouky, zahušťovadla, přísady lepkové těmi bezlepkovými.
  6. Pokud máte možnost, mějte celou domácí kuchyni bezlepkovou. Pokud to možné není, snažte se oddělit kuchyňské náčiní a potraviny/suroviny.
  7. Hlídejte si, aby nedošlo ke kontaminaci bezlepkového jídla jídlem lepkovým. Tzn. neskladujte společně lepkové a bezlepkové potraviny a suroviny, pečivo. Nepoužívejte kuchyňské náčiní po lepkovém jídle na přípravu jídel bez lepku. To znamená, nepoužívejte nůž, kterým jste krájeli lepkové pečivo na ukrojení bezlepkového pečiva. Nenabírejte bezlepkovou polévky naběračkou, kterou jste již použili bez omytí na nabírání lepkové polévky, atd., pozor na drobky lepkového pečiva, ihned je stírejte, aby nedošlo ke kontaminaci. A tak dále….
  8. Noste si do práce své svačiny a obědy. Buďte si jistí, co jíte a z čeho to jíte. Pozor na stopové množství lepku na nádobí a náčiní ( třeba i použité utěrky) v pracovní kuchyni, je vždy lepší si nádobí před nandáním bezlepkového jídla ještě opláchnout.
  9. Pokud Vaše rodina a známí nemají tušení o přípravě a zásadách přípravy bezlepkového jídla, noste si na návštěvy a oslavy své vlastní jídlo. (Hostující informujte předem, že si přinesete své jídlo.)
  10. Na cesty/výlety/dovolené si vždy připravte se sebou bezlepkové jídlo. Tipy na bezlepkové svačinky najdete tady.
  11. Důvěřujte, ale prověřujte. Čtěte složení i takových potravin, jako je koření, kečup, müssli, instantní káva, uzeniny, brambůrky a další. Lepek můžete najít i tam, kde byste jej vůbec nečekali.
  12.  Pokud máte možnost, nakupte si čerstvé bezlepkové pečivo. Vakuovaně balené nebývá tak chutné a může Vás odrazovat od dodržování bezlepkové diety. Nebo si jej pečte sami doma. Tím i podpoříte správnou výrobu pečiva a jídla, které je Vám výživou.
  13. Zaujměte správný postoj k bezlepkové stravě. Je to jen změna stravy, ne konec života. 😉 Udělejte si z bezlepkové diety svůj životní styl.
  14. Nehřešte a nejezte nebo neuždibujte lepkové jídla. Může to vést k vážným zdravotním komplikacím.
  15. Pročtěte si informace na stránkách, které se celiakií věnují – např. různé sdružení, či asociace.
  16. Domluvte si schůzku s dietní sestrou a proberte s ní detailní jídelníček.
  17. Mějte rádi sami sebe a chtějte pro sebe to nejlepší.
  18. Přijměte sami sebe a svou dietu jako součást Vašeho života. Pokud budeme brát bezlepkovou dietu jako překážku, překážkou nám bude.
  19. Buďte vděční za široký sortiment a hojnost bezlepkových surovin a jídel.
  20. Zasaďme se společně za to, že naše společnost bude vědět, co je bezlepková dieta, co obnáší a jaké zásady je potřeba dodržovat při její přípravě.

Přeji Vám, aby jste začátky zvládli s lehkostí.

Vaše Pája

 

Pavla Vítková
Jsem šťastná celiatička. Bezlepkovou dietu dodržuji 10let a inspiruji také ostastní celiaky k naplněnému životu. Život bez lepku se stal mým životním stylem a ráda motivuji i ostatní, jak prožívat život bez lepku s radostí a lehkostí. Můj příběh si přečtěte zde >>